Pociągi do Grodna będą od nowego rozkładu kursować pod marką InterRegio, jednak nie wpłynie to na wzrost cen biletów. Istotne jest natomiast to, że na razie nie wiadomo, czy ich kursowanie będzie się odbywać przez cały nowy rozkład, czy tylko do końca tego roku.
– Przewozy Regionalne realizują połączenia w komunikacji międzynarodowej na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju na lata 2014-15. Na podstawie umowy oraz uzgodnień z Kolejami Białoruskimi, codziennie w okresie od 14 do 31 grudnia 2014 r. będą kursować dwie pary pociągów do i z Grodna: jedno połączenie z Ełkiem i jedno z Małkinią. W nowym rozkładzie będą to pociągi kategorii InterRegio, dotychczas była to kategoria Regio. Jednak mimo zmiany kategorii pociągu, ceny biletów na przejazd tymi pociągami będą takie same jak obecnie. W pociągach tych będzie obowiązywała specjalna taryfa Regio+. Kursowanie pociągów w okresie od 1 stycznia do 12 grudnia 2015 r. jest uzależnione od decyzji ministerstwa – informuje Renata Gerasimiuk, rzeczniczka podlaskiego oddziału PR.
Ministerstwo deklarowało, że pociągi będą utrzymane
Umowa z MIR na pociągi do Grodna nie jest zatem jeszcze sfinalizowana, jednak należy przypomnieć, że nie tak dawno resort infrastruktury i rozwoju informował, że nie zrezygnuje w nowym rozkładzie z uruchamiania pociągów do Grodna. Dodać też należy, że PR, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie zwiększą liczby pociągów międzynarodowych z Ełku do Grodna. W nowym rozkładzie pozostanie 1 para pociągów na tej trasie, chociaż Podlaski Oddział PR informował w październiku br. o zamiarze zwiększenia tej liczby do 2 par.
„Białowieża” na pewno zostaje
Utrzymane zostanie natomiast kursowanie pociągu IR „Białowieża” z Warszawy do Hajnówki, jeżdżącego w piątki i niedziele. W ostatnich tygodniach w mediach pojawiały się informacje, że likwidacja tego pociągu od nowego rozkładu jest praktycznie przesądzona, jednak ostatecznie na jego dofinansowanie zdecydował się Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. „Białowieża” zostanie w rozkładzie, kursując w piątki w relacji Hajnówka – Warszawa Wschodnia – Hajnówka, a w niedziele Hajnówka – Warszawa Wschodnia – Czeremcha. W piątki będzie kursował w całej relacji jako pociąg kategorii IR, natomiast w niedziele na odcinkach Hajnówka – Siedlce oraz, w drodze powrotnej, Siedlce – Czeremcha pojedzie jako pociąg Regio.
W pozostałych relacjach nie będzie istotnych zmian w ofercie Podlaskiego Oddziału PR. Jak już informowaliśmy, nieznacznie poprawi się oferta na trasie Białystok – Czeremcha, gdzie od nowego rozkładu kursować będą dwa pociągi codziennie (a ściślej: jedna para pociągów będzie do końca roku kursować codziennie oprócz sobót do Białegostoku i codziennie oprócz niedziel do Czeremchy, a od stycznia pojedzie codziennie). O 1 parę zmniejszy się liczba pociągów na odcinkach Białystok – Szepietowo i Sokółka – Kuźnica Białostocka. PR informują również, że poprawiono ofertę na odcinku Hajnówka – Czeremcha, poprzez zmianę terminów kursowania niektórych pociągów (wszystkie składy na tym odcinku będą kursowały przez cały rok, natomiast w ostatnich latach praktyką było zawieszanie niektórych pociągów w okresie wakacji) oraz poprawy skomunikować w Czeremsze z pociągami do i z Siedlec.